LEST: I morgen er alt mørkt. Marlens historie – Sigbjørn Mostue

cover :marlenshistorieI morgen er alt mørkt – Marlens historie
Sigbjørn Mostue
forlag: Cappelen Damm
utgitt: 2015
288 sider
E-bibliotek

ADVARSEL: Bloggen tar ikke ansvar for eventuelle avsløringer av handlingen i Brages historie. Har du ikke lest den, slutt å les blogg og finn boka.

Som nevnt i omtalen av Brages historie, var jeg heldig nok til å få med meg Sigbjørn Mostue på Ungdomsbokgildet. Han leste et par snutter fra Marlens historie i Drammen, og jeg grugledet meg til jeg kom til hans andre utvalgte opplesning. For da måtte det vel nærme seg slutten?

Heldigvis ikke. Jeg hadde omtrent like mye igjen som jeg hadde lest. Og jeg starter like gjerne omtalen av Marlens historie med å si at dette innlegget kan bli redigert like fort som jeg har lagt det ut, fordi det er i samme tempo jeg leste Marlens historie. Jeg går rundt med en snikende følelse av at jeg kommer til å lese den om igjen – saktere, grundigere, slik en lener seg tilbake med et vinglass i hånden og legger merke til smaken mer enn glasset blir tomt.

Man vet sånn omtrentlig hva man begir seg inn på når man starter med I morgen er alt mørkt, enten det er Brage eller Marlens historie. Det er slutten på verden slik vi kjenner den. I den
første boka skildrer Brage hendelsene helt fra nullpunktet oppstår i Japan. Hverdagen til norsk ungdom skildres opp mot utlandet, nyhetsbildet og -hungeren ved sensasjonelle eller skremmende hendelser. Og avstanden.

I Marlens historie er det ikke like lang oppbygning. Norge har blitt skånet akk så lenge, men vinter har blitt vår og Marlens stefar har blitt utkalt i Heimevernet. Marlen ble så vidt skildret
i Brages historie, og vi starter med å bli litt bedre kjent med Marlen.

Marlen er misantropisk. Nesten i en idealistisk grad av misantropi. Mostues skildringer i vår bli kjent-fase med Marlen kommer med tydelige poeng og referanser til verdensbildet hva miljø, klima, fattigdom og krig angår. Det får vi noen drypp av videre underveis også.

Brage og Marlens historier utspiller seg ulike steder, men har sine likhetstrekk. Det handler om å overleve. Om å gjøre det med det du har. Og med hvem du møter. Rett og slett en rekke
tilfeldigheter, og et spørsmål om hvor godt forberedt du er. Ikke minst om hvilke praktiske evner
og kunnskaper du bærer med deg i en eventuell krisesituasjon.
En liten avsporing her er å påpeke andre lands tydelig uttalte anmodninger om ansvar for eget ve og vel i minst tre dager ved uforutsette hendelser, en anmodning Stoltenberg en gang fulgte opp uten at jeg i farten finner link. Spørsmål og tanker om beredskap kan ytres i kommentarfelt eller på e-post. Avsporingen avslutter jeg med påminnelsen om mormors potetkjeller og spiskammers.

Tilfeldighetene utspilt er nok nøye planlagt av forfatteren for å rette fokus på våre egne mangler og sårbarheten rundt oss større katastrofer. De trenger ikke være globale engang.
Mens Brage tidlig må vokse med oppgavene uten foreldrene tilstede, har Marlen voksne rundt seg og Mostue skildrer godt forholdet og kommunikasjon (eller mangel på sådan) mellom tenåring og foresatt. Vi kan alle ta lærdom av å lytte og å snakke med, og ikke til, våre nærmeste. I særdeleshet de som av ulike årsaker befinner seg i ustabile faser av livet.

Det er snart et år på dagen siden Mostue snakket med Halve kongeriket, barne- og ungdomsbloggen til Cappelen Damm, hvor han kom med følgende uttalelse;

«Jeg vil ikke røpe så mye om hva som skjer i neste bok
[Marlens historie, blogg anm.],
som jeg sitter og skriver på nå, og jeg vet heller ikke om det blir bare to eller flere. Jeg vil ikke røpe så mye om hva som skjer i neste bok, som jeg sitter og skriver på nå, og jeg vet heller ikke om det blir bare to eller flere.»

Det bloggen kan avsløre, er at danske ABC Forlag i fjor gjorde helt riktig satsning når de kjøpte Marlens historie usett. Har du lest mine omtaler av Mostues bøker og trenger ytterligere overbevisning, her er forlegger Flemming Møldrups kommentar fra Cappelen Damms pressemelding 5. desember 2014:

«Selv om romanen utspiller seg i et gjenkjennelig, nåtidig Norge, er bokens tematikk av allmenn gyldighet og derfor også interessant for en langt større målgruppe enn ungdommen. Denne velskrevne boken bør leses av alle som bekymrer seg for vår sivilisasjons fremtid.»

3 comments

Speak your mind

