LEST: Gresshoppejungel – Andrew Smith

cover :gresshoppejungel
tittel: GRESSHOPPEJUNGEL
– Andrew Smith

forlag: gratulerer Aschehoug, håper dere har kjøpt mer av Smith! (US: Penguin books)
utgitt:  2015 (US 2014)
407 sider. Norsk
e-Bibliotekbok

Presentasjon av denne boka på Ungdomsbokgildet ble oppsummert med et sitat
fra forfatterens egen hjemmeside; «Keep YA wierd».

Gresshoppejungel handler om 16 år gamle Austin Sczerba, en amerikansk ungdom med polske aner som bor i Ealing, Iowa. Ealing fraflyttingstruet, deprimerende og kjedelig skal snart bli alt annet enn søvndyssende kjedelig. Austin bruker dagene sammen med kameraten Robbie og kjæresten Shann.

Det er ingen tvil om at forfatteren bidrar til å tilføre en dose snålt i bøker for moden ungdom. Som de fleste før meg, er det lenge siden jeg kan si jeg har lest noe like rart. Det må være Haikerens guide til galaksen. Andrew Smith skriver godt om å være 16. Om å få juling, i stedet for å gi. Om en oppvekst uten større fremtidsvisjoner, men med absurd dagdrømming om Stockholmstur, Nobelpris for aktiv innsats mot å gjøre noe og at Ealing er det mest trolige hjemstedet til en slik prisvinner.

Når forfatteren trekker Gresshoppejungel vekk fra den jevne strømmen oppvekstromaner, gjør han det så konkret og tydelig at du merker det fysisk mens du leser. Som om du setter deg inn i setet ved siden av Petter Solberg i det verste som finnes på fire hjul.

Tempoet er ikke like heftig som formel1 på sitt verste, men passer fremdriften av fortellingen utmerket. Austin og Robbie finnes det flere av der ute, jeg tror jeg kanskje har gått på skolen med noen av de. Shannon synes jeg har en for liten rolle og glir derfor inn i mengden bikarakterer som er et godt, fargerikt galleri som i helhet passer godt inn.

Jeg klarer ikke si annet enn at Gresshoppejungel står tilbake som noe av det merkeligste jeg ikke bare har lest i år, men på mange, mange år, og fortjener hver eneste leser den får.
Aschehoug har 12-16 som lesenivå. Jeg vil si boka treffer best fra 9. klasse og oppover.
For den treffer.

One comment

Speak your mind

